Santiago Mostyn - Happy's House
Udstillet i Mariakirken marts - juni 2023: Filmportræt i tre spor af et arbejderklassehjem i East Orange, New Jersey, med en performance af jazztrommeslageren og trompetisten Victor Jones som omdrejningspunkt.
Med Santiago Mostyns nye videoinstallation Happy’s House, der er den fjerde udstilling under Maria Projektet, træder vi ind i en personlig billedverden med mennesker og minder. Et fællesskab i et hjem, i en by, en matriark midt i en stor familie, håndholdte videooptagelser fra start 90’erne. Generationer i tæt samhørighed udspiller sig for os. Der bliver grinet, snakket, spist, leget og spillet musik. Menneskene i optagelserne er hjemme uden nødvendigvis at være det. Værten for sammenkomsterne og husets beboer er Hazel “Happy” Jones.
Victor Jones, hendes søn, sidder nu ved siden af, i et mørkt rum. Tiden er gået, men musikken forbinder kroppe og minder gennem tiden, imens kameraet langsomt cirkler om den herboende jazz-trommeslager i hans musikalske genkaldelse og hyldest til hans mor. Kunsten bliver ligesom kirken et rum for både heling og erindring drevet af kærlighed, men udtrykker det ikke som ord, salmer og ritualer, men som en æstetisk oplevelse, hvor sansningerne og fortællingerne fra mange kroppe, tider, lokationer mødes i ét værk.
Om Santiago Mostyn
Santiago Mostyn (f. 1981) laver film, installationer og performances, som tester skellet mellem forskellige kulturelle sfærer. Han anvender en intuitiv proces for at engagere sig i en viden og historie, der er har rod i både kroppen og det rationelle sind.
Mostyn er baseret i Berlin men opretholder stærke bånd i sin kunstneriske praksis til Zimbabwe, Trinidad og Tobago – landene, hvor Mostyn voksede op. Mostyn kuraterede Moderna-udstillingen 2018: With the future behind us, Moderna Museet's Survey of Contemporary Art in Sweden og har udstillet bredt ved kunstinstitutioner som 12th Recontres de Bamako (2019), Det Svenske Institut i Paris (2019), Göteborg-biennalen / GIBCA (2017), Moderna Museet (2016), Kunsthall Stavanger (2014) og Performa13 i New York.
UK
Santiago Mostyn (b. 1981) makes films, installations and performances that test the divide between disparate cultural spheres, employing an intuitive process to engage with a knowledge and history grounded equally in the body and the rational mind. He is based in Sweden but maintains strong ties to Zimbabwe and Trinidad & Tobago, the countries of his upbringing. Mostyn co-curated the Moderna Exhibition 2018: With the Future Behind Us, Moderna Museet’s survey of contemporary art in Sweden, and has exhibited widely at venues including the 12th Rencontres de Bamako (2019), Institut Suédois Paris (2019), Gothenburg Biennial (2017), Moderna Museet (2016), Kunsthall Stavanger (2014), and Performa13 in New York.